Mikaela Runemyr

Födelsedagar, knäskada och påsk

Allmänt Permalink0
Längesen jag skrev nu,
sen sist har jag fyllt år :) 
Var hemma hos Jimmy först och sen till Långaryd och firade Bella & mig, 
sen vart jag ut med tjejerna här i Gävle och åt och spelade biljard för att fira mig också :)
 
Sen halkade jag påväg till skolan,
 det va snö och isigt under och jag hade converse såå benet gled in under mig
och jag ramlade rakt på knät. 
 
Trodde först att det gick bra såg bara att det var lite skrapat och rött / blåmärke.
Men dagen efter gjorde det så jäkla ont och jag åkte till hc, 
som skickade mig till sjukhuset för röntgen och sen till ortopedmottagningen på akuten. 
Röntgen såg ok ut, men på akuten såg han att min knäskål hade luxerat uppåt - vilket jag missat helt 😂
Så de började trycka i mig en massa morfin och sen försökte de dra den tillrätta men pga EDSen
så hoppade den bara fram och tillbaka.. (hoppade tillbaka rätt hemma senare). 
 
Efter helgen hade jag fortfarande skitont så ringde 1177 - som sa att jag skulle till akuten.
Väl där fick jag bråka med en inkompetent läkare..som påstod sig veta vad EDS va
- vilket jag inte tror på då han inte sa ett enda rätt i förhållande till min sjukdom. 
Jag ville ha hjälp med gips elr ortros för att stabilisera knät samt medicin till natten.
Men! Efter bråk och gråt fick jag min vilja igenom och fick en ortros och medicin (om än motvilligt). 🙈
 
Sen efter det åkte jag hem och vart hemma i Växjö någon dag först
och sen i Långaryd i nästan två veckor.
Skönt att få lite avlastning och hjälp :) 
 
Vi va på Gekås en dag (Bella körde mig i rullstol) 
- gick bra förutom att hon körde in mitt ben i en vägg😂
Sen va vi  även och hälsade på hos syster Emilie och hunden Berit :) 
 
Sen vart det även dags för mammas 60 års-dag! 
Först var det fest för henne den 25e med släkt och vänner, 
sen vart vi ut och åt med henne på hennes födelsedag också :) ❤️
 
Sen vart det dags för mig att åka upp till Gävle igen. 
Besök hos otropeden som undersökte knät och kom fram till att det är någon skada
på utsidan av knät, men sa att vi skulle avvakta tills nästa gång med kortison. 
Han sa även att pga EDSen så skulle jag räkna med att det kunde bli ganska utdraget.
 
Sen har jag mest kämpat på här hemma med lite tentor, plugg
och försökt börja stödja och böja på knät allt mer. 💪
 
Sen vart det dags för påsk - åkte hem till Jimmy några dagar tidigare, 
men han jobbade ju så hängde mest med katten :) 
 
På fredagen åt vi lunch hos Jimmys föräldrar
och sen åkte vi hem till Långaryd för att fira pappa som fyllde år!
På påskafton begav vi oss till Söderköping och hängde lite med Sandra, Simon och lille Harry :D
Sen tog jag då tåget från Norrköping hem till Gävle på söndagen :) 
 
Väl här uppe blev jag sjuk...
så den här veckan har bestått av feber (måndag & tisdag) och förkylning.
Men igår (onsdag) vart jag hos ortopeden.  
Han kändes riktigt duktig - både på knän och om EDS. 👍
 
Han undersökte också knät och va precis som förra läkaren inne på någon ledbandsskada/korsband,
men trodde även att jag kunde ha lösa broskbitar under knäskålen eftersom knät låser sig och är konstigt. 
SÅÅ ska på en MR om ca 2 veckor för att kolla upp det. 
Och sen fick jag även en kortisonspruta i knät för att minska smärtan.
 
Idag har jag varit hos sjukgymnasten
(en ny nere i stan för att jag lätt ska kunna ta mig dit med buss) :)
Han verkar bra och tror han kommer pressa mig ganska mycket 
- men det är bra! Då får jag upp muskelaturen snabbare igen :) 
 
Idag körde vi med en EMS (en slags TENS apparat) - sjukt ont!! 
Sen gjorde vi en övning där jag ska böja på knät. Riktigt jobbigt men det gick! 
Nästa vecka påstår han att jag ska cykla...ser inte fram emot det alls 😂
Tror dock att det kan vara riktigt bra att komma igång med det,
cykling brukar ju vara bra för knät, så tror ändå det ska gå även fast det kommer göra ont.
Så snart kan jag nog gå normalt igen 💪😄
 
Pusshej ❤️
Till top